Učitelia majú bojovať, nie hľadať peniaze

Pred niekoľkými dňami zverejnili učitelia a učiteľky okolo FB profilu Štafetový štrajk iniciatívu “Vláda tvrdí, že nie sú peniaze, tak jej ich učitelia pomôžu nájsť”. V skratke ide o myšlienku, že učiteľky sa majú prehrabávať vo faktúrach na internete, alebo upozorňovať na plytvanie nielen v rámci rezortu školstva, ale všeobecne.

Ako vravia: “Jednou z vecí, ktorá by nám mohla pomôcť by bolo, keby sme sami ako učitelia predložili nejaký návrh, odkiaľ by mohli plynúť zvýšené peniaze pre školstvo.” Má sa tak vraj vytvoriť verejný tlak na ministerstvá, úradníkov a politikov.

Celú túto iniciatívu treba rázne odmietnuť! O zvýšenie miezd alebo celkové navýšenie financií do rezortu sa bojuje jedine nátlakovou akciou, ktorá spôsobí prerušenie procesu výuky. Teda štrajkom. Je smiešne nechať učiteľov, ktorí poberajú mizerné platy a majú nedostatok voľného času kvôli zahlteniu administratívou, aby sa zadarmo (!) zaoberali agendou vlády, ktorá je za to platená! Rovnako naivné je domnievať sa, že zverejnenie nejakého plytvania financiami niečo zmení, keď vláda takmer odignorovala odbormi spackaný štrajk, ktorý mal väčšinovú podporu v celej spoločnosti, vrátane médií!

Podporujem učiteľky a učiteľov. Ale toto je slepá ulička. Jediné, čo je možné týmto spôsobom dosiahnuť, je len väčšia demoralizácia z ignorácie vlády a znepriatelenie si zamestnancov v iných odboroch. Kde sa má teda ubrať? V zdravotníctve alebo v sociálnej oblasti? To nie je vaša starosť! Namiesto času zabitého prehŕňaním sa vo faktúrach na Karpatské Brandy by mohli učitelia bez zapojenia odborov plánovať štrajk počas maturít, alebo monitorov. Teda nátlak, ktorým je možné naozaj hroziť, keďže sa priamo dotýka prijímania žiakov a študentov na stredné a vysoké školy, alebo vstupu na trh práce.

Netreba sa nechať odradiť. Vzhľadom na kľúčové postavenie týchto niekoľkých dní (maturity, monitory) v celom školskom roku, je dôležité zamerať sa práve na ne. Nie je pritom ani podstatné, aby sa zapojila drvivá väčšina pedagógov, či nepedagogických zamestnancov. Zopár odhodlancov dokáže reťazou zamknúť brány do školy, vyhodiť poistky, požičať si na dlhšie kľúče,okupovať miestnosti skúšok, alebo inak sabotovať a zastaviť maturity/monitory. Keď títo jedinci nebudú ponížene suplovať prácu vlády a namiesto toho skoordinujú svoje aktivity, majú oveľa väčšiu šancu uspieť.

Komunikácia-Organizácia-Akcia!


poli na vybrali.sme.sk