Buď zlý na svého nácka / Výchova nácků v Čechách – recenzia

“Najdôležitejšia vec v súvislosti s antifašizmom je naozaj sa zapojiť. Existujú tisíce výhovoriek, ktoré si môžeme vymysieť pre seba aj ostatných, takže si myslím, že najťažšia fáza antifašizmu je skutočne vyhrabať sa z postele. Proste to tak chodí, že keď príde na meranie síl, dvaja ľudia môžu takmer určite premôcť jedného, takže počty sú na uliciach kľúčovo dôležité.”

Začiatkom roka 2013 vydala Antifašistická Akce svoju prvú publikáciu, čo je samo o sebe významná vec. Navyše ide o titul, ktorý sa doslova číta sám a tak bolo len otázkou času, kedy si ho predstavíme aj na našom blogu. Pre organizáciu, ktorá má v názve slovo Akce, ide určite o vhodne zvolený začiatok vydavateľskej činnosti. Jadro knihy totiž tvoria historky z pouličných konfrontácii fašistov. Na svoje si príde každý. Čitatelia, pre ktorých je téma militantného antifašizmu nová, do nej preniknú prostredníctvom príbehov z prvej ruky a pútavosť akčných príhod osloví aj tých, čo knihy bežne nečítajú.

Ako napovedá aj názov, knižka pozostáva z dvoch hlavných častí. Brožúra Buď zlý na svého nácka sa dala zohnať v undergroundových distribúciach už kedysi dávno, vydala ju Federace Anarchistických Skupin v roku 2001. Na obálke bola fotka, ktorá neskôr slúžila ako vzor pre logo GNWP. Pamätám si ako ma vtedy pred rokmi bavila a nakopla. Prvé tri kapitoly – Úvod, My…, …A oni úplne vystihovali podstatu veci a dalo sa s nimi stotožniť oveľa jednoduchšie, ako s inou anarchistickou literatúrou, s ktorou som sa v tom období stretával. Podobné pocity mám aj pri čítaní tohto vydania. Ďalej už nasledujú jednotlivé príhody z antifašistickej praxe Anglicka – hlavne Londýna, zhruba od druhej polovice 80. do polovice 90. rokov. Spomienky na strety s náckami popri demonštráciach aj z menších pouličných šarvátok. Nechýba legendárna Bitka o Waterloo proti Blood and Honour, pri ktorej sa “AFA podarilo uzavrieť viac staníc metra ako IRA” či boj proti šíreniu propagandy fašistov na Brick Lane vo Východnom Londýne, takzvanom “mokvajúcom vrede antifašistického hnutia”.

Autorský podiel českých antifašistov na tejto publikácii tvorí okrem Predhovoru najmä časť Výchova nácků v Čechách. Predhovor je vlastne osobné rozprávanie o tom, ako sa jeho autor dostal k antifašistickému aktivizmu. Určite zaujímavý nápad, ktorý môže motivovať. Samotná Výchova nadväzuje na zážitky anglických kolegov v podobne raz akčnom, inokedy vtipnom duchu, príhody sú ale novšieho dáta. Okrem príbehov z Českej kotliny tu môžeme nájsť aj jeden z našich končín, začínajúci slovami “Výjazdy na Slovensko som mal vždy rád.”. Úvodná časť Výchovy dobre vysvetľuje postoje militantného antifašizmu, zároveň ale odmieta glorifikáciu násilia a uvádza širokú škálu antifašistických aktivít, bez ktorých by priama akcia nemala zmysel.

Poslednou časťou knihy, ktorú treba spomenúť, je obsiahly rozhovor s členmi Red Action, ktorý pomôže čitateľovi pochopiť, za akých okolností sa formovala a ako fungovala AFA vo Veľkej Británii.

Knižka má štýlovú minimalistickú grafiku a dá sa kúpiť aj v distre Kontrashop.

“Mohol by som sa Vás na záver alibisticky spýtať, čo proti tým šmejdom robíte vy? Podpisujete petície? Požadujete viac kamier na uliciach, tvrdšie zákony a väčšiu právomoc pre fízlov? Pokiaľ sa váš horizont neprehúpol cez pohodlný gauč, nadávanie pri televízii a spoliehanie sa na policajtov, vyserte si oči.”

poli na vybrali.sme.sk